Frans Hals

Schip details
Frans Hals
Frans Hals Eten

Boot huren voor een feest in Haarlem

De Frans Hals is een sfeervolle rondvaartboot in lounge stijl, voor een ontvangst tot 26 gasten. Privé of zakelijk een groot succes. Wij nemen u graag mee over het Spaarne, de grachten van het historische Haarlem of andere wateren... 

Haarlem is een prachtige stad en natuurlijk bekend vanwege het Teylers Museum, het Frans Hals Museum en museum de Hallen. Dat het ook mooi varen is dat weet niet iedereen.

  • Lunch
  • Lunch de Luxe
  • Feestarrangement
  • Borrelboot
  • High Tea boot

Lees verder bij de arrangementen.

Boottocht door Haarlem

HET SPAARNE Oorspronkelijk vormde het Spaarne een verbinding tussen het Haarlemmermeer en het IJ. In de 13e eeuw werd bij de uitmonding op het IJ een dam met spuisluizen in het Spaarne gelegd als onderdeel van de Spaarndammerdijk. Hier ontstond het dorp Spaarndam. Dit was met de Kolksluis en later de Grote Sluis de belangrijkste afwatering van het boezemwater van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Na het droogmaken van de Haarlemmermeer (1852) is het Spaarne een zijarm geworden van de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Het droogleggen van de Haarlemmermeer had als gevolg dat de doorstroming van het Spaarne sterk verminderde. Het water van de Haarlemmermeer liep nu ook via de Ringvaart en Zijkanaal F naar het Noordzeekanaal en het IJ: De rivier werd steeds ondieper. Bij de aanleg van het Noordzeekanaal (gereed in 1876) zijn grote delen van het IJ ingepolderd; bij Spaarndam is nog een deel van Het IJ gespaard gebleven. Vanuit Spaarndam is het Noordzeekanaal te bereiken via het Zijkanaal C. Het vaarwater van het Spaarne werd ten behoeve van de bedrijven aan het Spaarne, zoals de werf Conrad en machinefabriek Figee, meermaals aangepast. Conrad verlengt zelf de 7,5 meter brede sluis van 28 naar 43 meter en in 1898 betaalt het bedrijf driekwart van de verlenging en verbreding naar 100 bij 12 meter. Ook diept de gemeente Haarlem na lang aandringen Het Spaarne uit. 

DE GRACHTEN De stad Haarlem wordt omgeven door grachten en singels die zijn gegraven van de middeleeuwen om de stad te beschermen tegen vijanden van buiten de stad. Steeds als de stad groter werd en uit zijn voegen begon te barsten werden er weer nieuwe grachten gegraven om nieuwe stukken land binnen de stadsmuren de stad te voegen voor de nieuwe huizen van de inwoners. Zo ontstond langzaam een grachten patroon in een stervorm rond Haarlem. De Leidse Trekvaart Haarlem-Leiden, ook wel bekend onder de namen Leidsevaart, Leidse Trekvaart en Haarlemmertrekvaart was een belangrijke route voor trekschuiten tussen Haarlem en Leiden, door de Bollenstreek. De vaart begint bij de voormalige Marepoort in Leiden en mondt uit in het Spaarne. De Nieuwegracht is de laatste gracht in de Haarlem gegraven is en is qua afmetingen exact nagebouwd van de Amsterdamse grachten. De Haarlemmers hoopten dat er net zulke mooie grachtenhuizen aan gebouwd zouden worden als in Amsterdam. Die wens is maar ten dele uitgekomen. De Bakkenessergracht, van oorsprong was Bakenes een landtong ten zuidoosten van het centrum van Haarlem, vrijwel omsloten door een bocht in het Spaarne. De naam is waarschijnlijk afgeleid van nes (neus) en wijst op de vorm van de landtong, waarop een baken voor de schepen zou hebben gestaan. In de 14e eeuw kwam dit gebied binnen de stadsgrenzen van Haarlem te liggen. Laat ons weten wat uw wensen zijn en we sturen u graag een offerte op maat.

Prijzen (ex BTW)
starttarief 2 uur € 550,-
vervolguur€ 275,-